Reklamace šperků – Poradna zlatnické dílny VANTURA
Když jsme založili naši poradnu překvapilo nás, kolik dotazů směřuje na reklamaci šperku. Snažíme se poctivě odpovídat, ale na reklamace šperků nejsme doopravdy žádní odborníci. Proč, to se můžete dočíst v článku našeho blogu Reklamacím šperků nerozumím.
Kdyby vás článek ani níže uvedené odpovědi neuspokojili, můžete využít formuláře dole na konci stránky a my se pokusíme ještě něco dovysvětlit.
Dobrý den, koupila jsem si prstýnek s kamínkem uprostřed. Bohužel mojí velikost neměli ale nabídly mi zdarma zmenšení. Když jsem si zmenšený prstýnek vyzvedla, hned na první pohled již nebyl dokonalý. Jelikož zmenšení nejspíš udělali z ,,boku,, prstýnek je jakoby šišatý. Samozřejmě nemůžu si na to zvyknout a jsem rozhodnutá reklamovat. Jelikož nevím, v jakem místě správně dochází ke zmenšení, tak si nejsem jistá, jestli uspěji. Předem děkuji za radu. Homová
Pěkný den přeji,
předpokládám, že jinou možnost než tu, jakým způsobem váš prstýnek s kamínkem zmenšili, neměli.
Hlavní ozdobná část prstýnku s kamínkem se zpravidla do kulata vytvarovat nedá. tzn. že při pohledu z boku i po zmenšení zachovává svůj původní tvar. Navazující zmenšená obroučka s vyříznutou částí zlata víceméně do kulata vytvarovat jde, ale protože při pohledu z boku nenavazuje přirozeně na ozdobnou část prstýnku s kamínkem, může prstýnek ve výsledku vypadat šišatě / oválně.
Záleží také na tom, ve kterém místě obroučky prstýnku se zlato vyřízne. Často se bere zřetel na zachování punců proto, aby se prstýnek nemusel znovu předkládat Puncovnímu úřadu, čímž vznikají další náklady, se kterými by se úprava velikosti prstenu prodražila. Proto se vyřezává část obroučky prstýnku mimo puncy, takže i toto může způsobit asymetrii prstýnku.
Výše zmíněné okolnosti, původní design prstýnku a technologie jeho výroby tedy mohou ve výsledku ovlivnit to, jestli je tvar prstýnku po zmenšení na požadovanou velikost pravidelný nebo ne.
Je dobré si uvědomit, že jakýkoliv zásah do nového zlatého prstýnku z něj prakticky neudělá prstýnek stejně nový, ale opravovaný resp. upravovaný.
Ideální by bylo, kdyby úpravu velikosti prstýnku posoudil v místě prodeje zkušený zlatník. Ten by měl podle mého názoru při pečlivém prozkoumání odhadnout, jaký celkový tvar bude mít prstýnek po úpravě velikosti, a to jak po zmenšení, tak i zvětšení a měl by na případné odlišnosti zákazníka upozornit.
Upozornění na případnou změnu tvaru obroučky se přirozeně nedá očekávat od často měnícího se personálu ve většinovém zlatnictví. Prodavačky takové zkušenosti nemají a navíc jsou motivované prodejem a nasmlouvaný externí zlatník je zase motivovaný uskutečněním úkonu na prstýnku. Proto dochází k těmto nedorozuměním.
Jestli je to na reklamaci nevím, ale zkuste v klidu prodejci své výhrady ke zmenšení prstýnku popsat a třeba najdete společně nějaké řešení.
S přátelským pozdravem __Petr Vantura
Dobrý den, prosím o radu. 24.12.zakoupen zlatý prsten s diamantem. Samozřejmě manžel netrefil velikost. Na prodejně byl informován, že bude možnost výměny, ale nejdřív se musí prsten poslat do dílny na zkoušku jestli je diamant v pořádku. To bude trvat 14dni. Souhlasili jsme, 5.1.2023 jsme jeli prsten vyměnit. Čekali jsme do 24.1.2023 než se konečně ozvali. Ale, diamant je prý v pořádku, ale prsten je skrabnuty. Takže výměna není možná. Nabídly zvětšení, ale jen na 54, já potřebuji 55. Prsten ležel od Vánoc celou dobu v krabičce se štítkem, nedal se nosit , že mi byl malý. Jak se k tomuto mám postavit? Je to pro mne urážející, prodavačky jako profesionálky při reklamaci neshledaly žádný problém. Bohužel už firma ….. ztratila mou důvěru a chtěla bych odstoupit od smlouvy.
Pěkný den přeji,
předně si dovolím, z jistě pochopitelných důvodů, vytečkovat název zlatnické firmy, kterou zmiňujete v závěru dotazu.
A rovnou dodám, ne snad na jejich obranu, že se to u větších prodejců (řetězců) může stát snadno. Proč?
Ještě před tím než s moji ženou v naši zlatnické dílně navrhneme, vyrobíme a následně zákazníkovi prodáme prsten s diamantem, upozorníme ho na všechna úskalí spojená s dodatečnou úpravou velikosti. Protože za sebou máme tento kompletní proces, přesně víme jak, o kolik a zda vůbec se dá s velikostí diamantového prstenu hýbat.
U větších firem jsou zákonitě procesy od výroby prstenu, prodej a následný servis rozloženy mezi jednotlivé skupiny zaměstnanců. Například servis může být delegován úplně jiné firmě, než která prsten s diamantem vyrobila.
Nešťastné prodavačky si potom musí poradit s občas protichůdnými pokyny a problém je na světě. A protože se k problému nedokáží postavit čelem, vyvstává z toho bezradné kličkování.
Na otázku jak se k tomu postavit si v zásadě odpovídáte sama. Pokud k nim už nemáte důvěru, není co řešit.
Můžete se ale pokusit s nimi vše ještě jednou s odstupem a v klidu probrat. Třeba budete mít štěstí na konstruktivnější personál.
Jestli se vám prsteny s diamanty od této firmy líbí, navrhněte jim například výměnu za jiný, podobný, se správnou velikostí.
Také mě napadá i malý trik spočívající v tom, že si přeleštění toho nepatrného škrábance ráda zaplatíte s tím, že vám dají slibovanou přesnou velikost.
Ale to už jsme zpátky u té důvěry a dá se předpokládat, že další potíže by následovaly.
S přátelským pozdravem Petr Vantura
Dobrý den, mám ocelový přívěsek ve tvaru srdce a po celém obvodu jsou zirkony. Po týdnu nošení mi z něj vypadly dva kameny. Mám nárok na reklamaci?? V obchodě mi řekli, že reklamace se na vypadlé kameny nevztahuje a taky, že přívěsek se nesmí namáčet, tedy se s ním nesmím sprchovat, což mi přijde dost divné. Jak to tedy je?? Děkuji předem za odpověď.
Pěkný den přeji,
„jak to tedy je“ mohu sdělit pouze v případě zlatých šperků pocházejících z naší dílny.
Na vypadnutí diamantů či jiných drahých kamenů dáváme doživotní záruku.
Se syntetickými kameny (zirkony) neděláme, ale to neznamená, že se nedají do šperku zasadit spolehlivě.
O reklamačních podmínkách či záruce jiných výrobců / prodejců přehled nemám.
Takže doporučuji, seznámit se s reklamačním řádem konkrétního obchodu a podle toho postupovat.
Více informací než jsem napsal v článku našeho blogu, vám už doopravdy poskytnout neumím: https://www.vantura.cz/reklamacim-sperku-nerozumim
S přátelským pozdravem Petr Vantura
Dobrý den, prosím o radu jak postupovat, když jsem si dal opravit stříbrný prsten s modrým neprůhledným kamenem, stáří první republika- pouze jsem chtěl narovnat lehce ohnutou obroučku a vyčistit. Prsten měl být připraven k vyzvednutí do týdne. Po spoustě výmluv byl nakonec prstem k vyzvednutí po měsíci. Ovšem a to je důvod proč zde píšu- prsten mi vrátili s jiným kamenem, nově tam má vsazené zřejmě nějaké sklo a dokonce jiného tvaru. To že ho zcela nevkusně vyleštili pominu. Napadá mě, že prsten měl vzácnější kámen a stálo jím za to, mi ho vyměnit. Prsten mám nafocen před opravou. Jak postupovat, kromě toho, že zřejmě zajdu tohle nahlásit na policii. Děkuji
S pozdravem
T. Řehulka
Pěkný den přeji,
podle mě je při těchto patáliích výhodné klidné a věcné jednání a také snaha o kompromis na obou stranách.
Bohužel jinou radu, jak postupovat vám neposkytnu. Proč ne, jsem se pokusil vysvětlit v článku našeho blogu:
https://www.vantura.cz/reklamacim-sperku-nerozumim
Jsem schopen pouze okomentovat technologické nebo řemeslné problémy se zlatým šperkem, ale ne problémy mezi zákazníkem a zlatnictvím.
Tak snad jen pár postřehů z praxe.
Dnes se už opravami šperků z kapacitních důvodů nezabýváme, ale když se nám stalo něco nečekaného, probírali jsme to krok po kroku se zákazníkem a snažili se mu nabídnout, co možná nejvýhodnější řešení.
Na druhou stranu si uvědomuji, že jsme byli ve výhodě, protože jsme jednali se zákazníkem přímo. Ve zlatnictví přijímá opravy / zakázky více či méně vyškolený personál a je nasnadě, že dochází k informačnímu šumu, který může přinést rozmanité komplikace.
Z mého pohledu by měl při řešení sporu větší váhu odborný znalecký posudek než fotka.
A poznámka na závěr – hodnotné kameny se do stříbrných prstenů zasazovali zřídka i v dřívějších dobách, nejen dnes…
Přátelsky zdraví Petr Vantura
Dobry den,
chtela bych se zeptat, zda je mozne reklamovat prsten, ktery byl vyroben na zakazku. Vybrala jsem si u zlatnika prsten, ktery byl z ruzoveho zlata a byl osazen zirkonem. Pozadovala jsem zlato bile i s povrchovou upravou a s jinym, mnou vybranym kamenem.
Kdyz jsem si pro vyrobek prisla, dostala jsem do ruky uplne jiny prsten. Omluva zadna a pouze vysvetleni, ze takto je drahy kamen vice chranen pred vypadnutim. Vysledek vypada moc hezky (cast, kde je kamen zasazeny), takze jsem nemela namitky, ale… Krouzek prstenu ma mnohem mensi hmotu zlata (gramaz), nez bylo na puvodnim modelu. Puvodni model jsem zvolila, kvuli pohodlnosti na ruce, jak hezky sedel a byl prijemny (oble hrany). To muj novy prsten nesplnoval. Na miste mi ho zlatnik obrousil, ale byl velmi neprijemny. Nicmene, prsten byl hezky a ja se opravdu nerada hadam a vypadalo to, ze bude prsten s timto zasahem pohodlny, i kdyz je tenci. Dokonce nebylo doplneno ani potazeni rhodiem, to si pry budu muset zaplatit. Uz toto mi prijde jako velky preslap. Nicmene, na prsten jsem se tesila pres mesic a nechtela sem se hadat, tak jsem si ho doplatila a odnesla. Bohuzel po dni noseni, opravdu neni prijemny na ruce a opravdu stale i po uprave neni tak obly (prijemny).
Ano, vim, je ma chyba, ze jsem se za sebe nepostavila a prsten zaplatila. nicmene za cenu, jakou jsem prsten poridila bych rada to, co jsem si objednala,alespon v tom komfortu.
Ptam se tedy, ma smysl se na vyrobce obracet a nebo je lepsi si priplatit a nechat prsten upravit jinde? Uprimne u vyrobce nemam zajem po jeho jednani utratit uz ani korunu…
Predem Vam dekuji za vyjadreni.
Zuzana
Pěkný den přeji,
pokud tomu správně rozumím, oproti domluvě jste dostala jiný model prstenu, s jiným kamenem a částečně jinou barvou zlata. Ale protože se Vám ozdobná část prstenu společně se zasazeným kamenem líbila, zakázku jste převzala. Navíc nevyhovuje komfort nošení prstenu a jednání zlatníka.
Prakticky samá proti a mínusy.
Přesto bych Vašemu zlatníkovi ještě jednu šanci dal a to ze dvou důvodů:
Jak vždy podotýkám u dotazů tohoto charakteru, berte prosím moji odpověď jako obecnou, protože jsem konkrétní prsten a jeho problém neviděl.
Přátelský zdraví Petr Vantura
Dobry den, bohužel se mi stalo ze po par dnech od koupeni náušnic (1600,-) vypadl kamen. Odnesla jsem do prodejny na reklamaci a po týdnu mi volají, ze je hotovo . Chtějí po me k doplaceni 100,- a jeste mi obě náušnice vyměnili uolne za jiný kamen než jsem zakoupila ! Toto vše se událo 2-3 týdnech . Mohu se bránit jak, pokud chci peníze zpátky a ne náušnice s jinym kamenem ? Mic děkuji
Pěkný den přeji,
vypadnutí kamene z náušnic nebo prstenu je jedna z nejčastějších závad. Nestává se jen u „levných“ šperků, do kterých by si troufl zařadit vaše náušnice. Tento problém se nezřídka objevuje i u diamantových šperků.
U nás ve zlatnické dílně věnujeme zasazování diamantů i ostatních přírodních kamenů zvláštní péči. Proto můžeme deklarovat doživotní záruku na vypadnutí jakéhokoliv kamene ve zlatých špercích, které projdou našima rukama.
Pokud prodejce po opravě předal náušnice s jinými kameny a je to doložitelné, domnívám se, že pokud budete trvat na vrácení peněz, měl by je vrátit. Dále vycházím z předpokladu, že ty samé náušnice, které jste zakoupila původně už na skladu nemá.
Jak se rozepisuji v článku našeho blogu:
Více na:
https://www.vantura.cz/reklamacim-sperku-nerozumim
S přátelským pozdravem __Petr Vantura
Dobrý den,chtěla bych se zeptat jestli mám nárok na nový prstýnek ,když mi z billeho zlata vypadl diamant ne moji vynou.Nechtěla bych aby mi ze zpraveného prstýnku vypadl znova. Děkuji
Pěkný den přeji,
podle Vámi uvedeného to těžko takto na dálku mohu posoudit. Záleží např. na tom jestli je prsten v záruce, v jakém je stavu a zejména na ochotě vašeho prodejce / výrobce vypadlý diamant řešit. Při dnešní převaze strojové výroby zlatých šperků, může být někdy i výhodné nechat prsten pořádně opravit, než ho vyměnit za nový, ale s tou samou technologickou chybou.
Pokud budete přesvědčená o tom, že diamant nevypadl vaší vinou a ve zlatnictví se s Vámi nebaví, můžete zkusit Českou obchodní inspekci, nebo nějakou spotřebitelskou organizaci, které by Vám mohly doporučit vhodný postup.
Přátelsky zdraví Petr Vantura
Dobrý den,koupila jsem zlate náušnice, asi po měsíci mi praskly a to jsem je nosila jen příležitostně. Dala jsem je na reklamaci vratili mi je s dírou že to jinak opravit nejde za rohem jsem si je chtěla nasadit a znovu začali praskat oprava stála 600 Kč dohoda s panem majitelem žádná spíš byl arogantni další měsíc čekání. Když konečně byly opět opravené vzala jsem si je a opět začali praskat jeden den od té doby je mám v krabičce přesně jak mi poradil majitel zlatnictví prý jsou křehké ale nikdo mě neupozornil když jsem je kupovala že jsou tak křehké že je nosit nemůžu a ani na paragonu není gramáž vůbec nevím co delat a na koho se obrátit děkuji za odpověď Martina Košťálová
Pěkný den,
záměr naší poradny je, věnovat se osvětě v oboru zlatých šperků a pohledu na problematiku se šperky z pohledu zlatníka.
Váš problém s náušnicemi je velmi nepříjemný, ale týká se spíše vztahového problému mezi prodejcem a zákazníkem.
Pokud jsou náušnice nefunkční a nedají se prakticky nosit, předpokládám, že je na místě vrácení peněz. Ale jak konkrétně v tomto případě postupovat a odbornější informace by Vám měli sdělit na České obchodní inspekci.
S přátelským pozdravem Petr Vantura