Je můj problém se šperkem na reklamaci?

Pod články v blogu a zejména v naší zlatnické poradně se snažíme přiblížit zlatnické řemeslo laické veřejnosti a odpovídat na dotazy s ním spojené.

Bohužel nás nemíjejí ani otázky týkající se reklamace šperků. Přeci jenom, jsme ti zlatníci, tak bychom tomu měli rozumět.

Dotazy jsou si vesměs podobné. Tazatel začne vysvětlovat, kde šperk koupil, u koho si ho nechal udělat, komu ho svěřil na opravu. Potom začne dopodrobna popisovat jak šperk vypadal, že byl doopravdy krásný, někdy si vyslechnu i zajímavou historku se šperkem související.

Následuje popis problému, něco ve smyslu:

  • byla tam taková ta tyčinka a ta se ulomila
  • v náušnici byl krásný červený kamínek a ten vypadl
  • ta pacička co drží diamant se uvolnila a diamant se v prstýnku vyklá
  • byl hrozně pěkný, ale neseděl mi, tak jsem ho nechala zmenšit a ten prsten změnil tvar
  • snubáky jsme nosili sotva měsíc a to bílý zlato zežloutlo
  • to zapínání za chvíli přestalo fungovat

A potom musí zákonitě přijít otázka. Je to na reklamaci?

Ve své fantazii rozvíjím jak by to mohlo probíhat dál.

  1. Řeknu – ano, to je na reklamaci.
    Půjde nespokojenec se svým šperkem do inkriminovaného zlatnictví a rezolutně prohlásí: zlatník Vantura z Hradce tvrdí – tohle je jasná reklamace, vyřešte to.
  2. Řeknu – kdepak, tohle na reklamaci není.
    Nespokojenec se zamračí a svůj prasklý diamantový prsten odloží smířeně do šuplíku?
    Nebo si pomyslí, no voni jsou všichni ti zlatníci spojený a jdou si na ruku?

Proč se k problematice reklamace šperků nebudeme vyjadřovat?

To, že šperk určený k reklamaci na vlastní oči nevidím a proto není možné se k němu relevantně vyjádřit, je podle mě okrajová záležitost.

Důležitější je skutečnost, že nemohu znát reklamační podmínky jednotlivých výrobců šperků. Ty jsou u každého výrobce jiné a jak to tak bývá, čím je výrobce (prodejce) větší, tím je reklamační řád propracovanější.

Ale předně si myslím, že z profesního hlediska, není vhodné vyjadřovat se k práci našich kolegů. Nemám ani potřebu, ani ambici vystupovat zde v roli jakéhosi prostředníka, natož arbitra.

Jsem přesvědčen, že prioritou obou stran by mělo být, dohodnout se mezi sebou.
Když k dohodě nedojde, předpokládám, že by tady měla fungovat Česká obchodní inspekce a samozřejmě v krajním případě právníci a soudy.

Hlavní věcí proč se k reklamacím nemůžu vyjadřovat je to, že s nimi nemám žádné praktické, ani teoretické zkušenosti.

Jak to myslím? Jednoduše.

Pokud v naší zlatnické dílně vyrobíme prstýnek, jeho obroučka se nikdy nezkřiví. Zasazený diamant, nebo jiný kámen nikdy nevypadne. Když vám odborně změříme prsty, snubní prsteny budou perfektně sedět a budou se příjemně nosit. Nic se ze šperku neodlomí ani neuvolní. Bílé zlato nikdy nezmění barvu ani nezežloutne. Zapínání u náušnic bude spolehlivě fungovat.

A pokud nějaký nenadálý problém nastane (jsme jenom lidi), tak ho v klidu a s úsměvem vyřešíme.

Prostě reklamacím nerozumím a proto je komentovat nebudu.